Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@00:35:09 GMT

انتشار فراخوان چهلمين جشنواره فيلم فجر

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۷۱۶۷

خبرگزاری آریا-فراخوان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر منتشر شد.
به گزارش  آریا و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فراخوان این دوره جشنواره به دبیری مسعود نقاش زاده به شرح ذیل منتشر می‌شود.
«با استعانت از خداوند متعال، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از 12 تا 22 بهمن 1400 در تهران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل ضرورت مراقبت‌های عمومی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر پایه دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.
    اهداف
سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش‌های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان‌ارزش‌ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق‌مدار، امیدآفرین و آگاهی‌بخش، به منظور معرفی آثار برگزیده یک سالِ سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق، و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه‌ هویت ملی و دینی، به شرح زیر برگزار می‌شود.
    برنامه‌های جشنواره
جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخشهای رقابتی» است و هر یک از این دو، شامل بخش‌هایی است که در ادامه تشریح خواهد شد.
    بخش‌های فرهنگی جشنواره
برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر، شامل بخش‌های زیر است:
    گنجینه‌‌های سینمای ایران
بخش گنجینه‌های سینمای ایران، شامل نمایش منتخبی از بهترین فیلم‌های دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر با عنایت به اهداف جشنواره و وجود شرایط فنی روزآمد برای نمایش است.
    همایش‌های علمی سینمای ایران
هدف از برپایی همایش‌های علمی سینمای ایران، ایجاد مفاهمه و همافزایی در افق‌ اندیشه‌های سینمایی و  اندیشه‌های فرهنگی، با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای و با حضور بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و سینماست.
    نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران
هدف از برپایی نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران، فراهم آوردن زمینه گفتگو و تبادل آرای فیلمسازان، مخاطبان و منتقدان، به منظور رشد و اعتلای گفتمان حرفه‌ای در سینمای ایران است.
    بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران
هدف از برگزاری بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران، قدرشناسی از دستاوردهای فرهنگی، هنری و حرفه‌ای نام‌آوران سینمای ایران، به منظور شناخت تجارب و اعتلای گفتمان حرفه‌ای‌گری در سینمای ایران است.
    بخش‌های رقابتی جشنواره
برنامه‌های رقابتی جشنواره فیلم فجر شامل بخش‌های زیر است:
    چشم‌انداز سینمای ایران
    تبلیغات سینمای ایران
    بخش چشم‌انداز سینمای ایران
در این بخشِ رقابتی، با هدف شناسایی، معرفی و تحسین برترین و ارزشمندترین آثار و دستاوردهای فرهنگی، هنری، فنی و حرفه‌ای در سینمای ایران، مسابقه‌های زیر برگزار می‌شود:
    مسابقه فیلم‌های سینمای ایران (سودای سیمرغ)
    مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی
    مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی   
    مقرّرات عمومی بخش چشم‌انداز سینمای ایران
به عنوان قاعده کلّی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده، می‌پذیرد. بنابراین، کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال 1399 به بعد تولید شده و در دوره‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند. علاوه بر این:
1) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های سینمای ایران» (سودای سیمرغ)، باید واجد شرایط زیر باشند:
    دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و مدت زمان نمایش حداقل 75 دقیقه باشند.
    در هیچ یک از رویدادها، جشنواره‌ها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.
    تا پیش از بیست و دوم بهمن ماه 1400 در هیچ یک از سامانه‌های نمایش عمومی (اعم از سالن‌های سینما، شبکه‌های تلویزیونی، تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه نمایش خانگی، سامانه‌های نمایش درخواستی، یا سایر پلتفرم‌های نمایش اینترنتی)، هیچ‌گونه نمایشی نداشته باشند.
تبصره : فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از این قاعده مستثنی خواهند بود.
2) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی» باید واجد شرایط زیر باشند:
    دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت باشند.
    دارای مدت زمان نمایش حداقل 75 دقیقه باشند.
3) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» باید واجد شرایط زیر باشند:
    دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند.
    دارای مدت زمان نمایش حداقل 3 و حداکثر 15 دقیقه باشند.
    مقررات اجرایی بخش چشم‌انداز سینمای ایران
    کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.
    مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از روز پنج‌شنبه 20 آبان لغایت ساعت 24 روز یک‌شنبه 30 آبان خواهد بود.
    فقط تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، مراحل ثبت نام فیلم خود را تکمیل و اطلاعات و مستندات فیلم (تصویر پروانه ساخت سینمایی، عکس صحنه، و عکس کارگردان) را در سامانه ثبت و بارگذاری نمایند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات مندرج در سامانه جشنواره و تبعات آن، تماماً به عهده تهیه‌کننده فیلم خواهد بود.
    پس از تکمیل مراحل ثبت نام، تهیه‌کننده‌ی فیلم بایستی نسخه کامل فیلم (بدون در نظر گرفتن تکمیل فرآیندهای فنی پس‌تولید، از قبیل موسیقی، صداگذاری، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، رنگ‌پردازی و …) را در اسرع وقت برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
    هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره را از تاریخ 10/9/1400 شروع خواهند کرد.
    هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، در تاریخ 5/10/1400 از میان تمامی فیلم‌های سینمایی واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، اسامی حداکثر 22 عنوان فیلم منتخب برای بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را اعلام خواهند کرد.
    تهیه‌کنندگان فیلم‌های منتخب، بایستی حداکثر تا ساعت 24 روز شنبه 25/10/1400 نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP)، عکس‌های‌ صحنه و کارگردان، تیزر و یا حداقل سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانه‌ها، به دبیرخانه تحویل دهند. ثبت‌نام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت کامل آیین‌نامه و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم در ‌ایران، از سوی صاحبان قانونی فیلم‌هاست.
    در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (25/10/1400) به دبیرخانه جشنواره، نام فیلم از فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره خارج و فیلم یا فیلم‌های رزرو هیأت انتخاب، با نظر دبیر جایگزین خواهد شد.
    جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در تاریخ 26/10/1400 اعلام خواهد شد و بر اساس این جدول، سامانه فروش بلیط فیلم راه‌اندازی خواهد شد.
    پس از اعلام جدول نمایش، به هیچ‌وجه امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.
    هیأت داوران جشنواره، حداکثر 24 ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.
    هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.
    نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.
    دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره، در قالب آئین‌نامه‌ی جداگانه‌ای از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
    درآمد حاصل از نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره پس از کسر هزینه‌ها در وجه مالک/ یا مالکان فیلم پرداخت خواهد شد.
    تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
    انتخاب و داوری در بخش چشم‌انداز سینمای ایران
    هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره، گروهی از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی و هنری کشور هستند.
    در بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، هیأت انتخاب از میان کلیه فیلم‌های متقاضی و واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، حداکثر 22 فیلم سینمایی را برای داوری در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برمی‌گزینند.
    هیأت داوران بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، کلیه آثار منتخب هیأت انتخاب جشنواره در بخش سینمای داستانی (اعم از فیلمهای اول و پویانمایی) را برای کلیه رشته‌ها مورد داوری قرار می‌دهند.
    اهدای جایزه بهترین فیلم اول سینمایی* و بهترین فیلم سینمایی پویانمایی، منوط به حضور حداقل سه عنوان فیلم برای رقابت در هر یک از این موارد خواهد بود.
    هیأت انتخاب و داوری در بخش‌ مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی، یک هیأت واحد خواهد بود.  
    هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند سینمایی، از میان فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.
    هیأت انتخاب و داوری در بخش‌ مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی، یک هیأت واحد خواهد بود.  
    هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های فیلم‌های کوتاه داستانی، از میان فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.
    دست اندرکاران اصلی تولید فیلم‌های بخش های رقابتی، نمی‌توانند در هیات‌های داوری و انتخاب فیلم‌های بخش مرتبط حضور داشته باشند.
* فیلم اول فیلمی است که توسط کارگردانی ساخته شده که برای اولین بار یک فیلم سینمایی داستانی را با اخذ پروانه ساخت سینمایی و مجوزهای قانونی از سازمان سینمایی، کارگردانی کرده و پیش از آن هیچ فیلم سینمایی از وی به نمایش عمومی در نیامده باشد.
    جوایز بخش چشم‌انداز سینمای ایران
هیأت داوران جشنواره، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهداء خواهند کرد:
    سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم
    سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه‌ هیأت داوران
    سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
    سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
    سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی
    سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن
    سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد
    سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن
    سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد
    سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
    سیمرغ بلورین بهترین تدوین
    سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن
    سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری، صداگذاری)
    سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ هنری (صحنه و لباس)
    سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی
    سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
    سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری‌
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی
تبصره 1: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیأت داوران و با تصمیم نهایی دبیر، اهدا خواهد شد.
تبصره 2: در صورت اکران آثار بخش مسابقه سینمای ایران در سینماهای مردمی، سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران با مراجعه به آرای تماشاگران، به تهیه‌کننده فیلم منتخب اهداء خواهد شد.
تبصره 3: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره 4: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره 5: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره 6: سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
    تبلیغات سینمای ایران
این بخش با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی، و به منظور ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزرِ فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.
    مقرّرات بخش تبلیغات سینمای ایران
    کلیه آثار متقاضی شرکت در این بخش، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.
    متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به عضویت، ثبت ‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه‌های آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام نمایند.
    مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از چهار‌شنبه 15 دی ماه لغایت ساعت 24 دوشنبه 20 دی ماه خواهد بود.
    تمام مواد تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از 15 دی ماه سال 1399 لغایت      15 دی‌ماه سال 1400 در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی درآمده باشند، می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.
    آثار ارزیابی شده در دوره‌های گذشته، پذیرفته نمی‌شوند.
    دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.
    تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
شرایط اختصاصی بخش عکس:
    فایل عکس‌ها باید با فرمت JPG و کیفیت حداقل 6 مگاپیکسل در سایت جشنواره بارگذاری شود.
    در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در سامانه جشنواره بارگذاری شود.
    تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، 5 عکس صحنه و 3 عکس پشت صحنه است.
    هرگونه دخل و تصرف در عکس‌ به گونه‌ای که اصالت آن را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه‌ی داوری خواهد شد.
شرایط اختصاصی بخش پوستر:
    فایل پوستر باید با فرمت JPG و کیفیت DPI150 و در قطع 70x  100 در سایت جشنواره بارگذاری شود.
    پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشند.
    در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم ها مورد داوری قرار می گیرند.
شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر:
    فایل هریک از موارد باید به‌صورت مجزا و با فرمت 4MP و حجم حداکثر 5 مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.
    ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش، مبنی بر تأیید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.
     جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران
    سیمرغ بلورین بهترین عکس
    سیمرغ بلورین بهترین پوستر
    سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر
    گاه‌شمار جشنواره
1) گاه‌شمار مسابقه سینمای ایران
    آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره                20/8/1400
    پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره             30/8/1400
    شروع بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره                10/9/1400
    اعلام اسامی حداکثر 22 فیلم راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران         5/10/1400
    آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP)         25/10/1400
    اعلام جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران            26/10/1400
    بارگذاری جدول نمایش در سامانه‌های فروش و اختصاص بلیط            28/10/1400
    آزمایش و آماده سازی سامانه های فروش بلیت                 30/10/1400
    آغاز اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی        1/11/1400
    پایان اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی    4/11/1400
    آغاز فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران                5/11/1400
    پایان فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران*                8/11/1400
    آغاز نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر                    12/11/1400
    مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر                        22/11/1400
* چنانچه پس از پایان زمان فروش بلیط، برخی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره، همچنان ظرفیت داشته باشند، سامانه فروش بلیط تا 21 بهمن ماه، خدمات فروش بلیط به تماشاگران را ارائه خواهد کرد.
2) گاه‌شمار مسابقه سینمای مستند
  آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره                20/8/1400
    پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره             30/8/1400
    آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره             25/9/1400
    شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره            30/9/1400
    پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره            15/10/1400
    اعلام اسامی 10 فیلم منتخب مسابقه سینمای مستند ایران             25/10/1400
    مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر                        22/11/1400
3) گاه‌شمار مسابقه سینمای کوتاه
    آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره                20/8/1400
    پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره             30/8/1400
    آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره             5/9/1400
    شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره            10/9/1400
    پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره            15/9/1400
    اعلام اسامی 10 فیلم منتخب مسابقه فیلم‌های کوتاه ایران             25/10/1400
    مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر                        22/11/1400
4) گاه‌شمار مسابقه تبلیغات سینمای ایران
    آغاز ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره                20/8/1400
    پایان ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره                 30/8/1400
    داوری آثار تبلیغات سینمای ایران                        15/11/1400
    مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر                        22/11/1400
    شرایط برگزاری
از آنجا که شرایط همه گیری ویروس کرونا در زمان برگزاری جشنواره قابل پیش‌بینی نیست، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر اساس مجوز صادره و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، به یکی ازشیوه‌های زیر برگزار خواهد شد:
الف) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران، اصحاب رسانه و تماشاگران علاقمند
ب) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران و اصحاب رسانه
ج) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فراخوان جشنواره فیلم فجر مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر مسابقه فیلم های سینمای ایران سیمرغ بلورین بهترین بازیگر سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران فیلم های متقاضی شرکت راه یافته به بخش مسابقه فیلم های کوتاه داستانی مسابقه فیلم های کوتاه مسابقه فیلم های مستند جشنواره بارگذاری شود تبلیغات سینمای ایران دبیرخانه جشنواره هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم ی جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره نسخه نهایی فیلم نمایش فیلم مستند سینمایی شرایط اختصاصی پایان ثبت نام نمایش فیلم ها سایت جشنواره فیلم سینمایی داوری در بخش نمایش فیلم آغاز ثبت نام فیلم های بخش سودای سیمرغ هیأت داوران شرکت در بخش جدول نمایش فیلم منتخب شرایط حضور تهیه کننده واجد شرایط فروش بلیط رسانه ها فیلم اول حرفه ای دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۷۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنانی که در کن رئیس شدند

در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره فیلم کن، تاکنون ۹ سینماگر زن توانسته‌اند در راس هیات داوران بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، «اولیویا دی هاویلند» هنرپیشه بریتانیایی-آمریکایی برنده اسکار اولین زنی است که در تاریخ جشنواره کن و در سال ۱۹۶۶ در راس هیات داوران رقابتی این رویداد سینمایی قرار گرفت و در سال‌های پس از آن نیز «سوفیا لورن» (۱۹۶۶)، «اینگرید برگمن» (۱۹۷۳)، «ژن مورو» (۱۹۷۵) و (۱۹۹۵)، «ایزابل آجانی» (۱۹۹۷)، «لیو اولمان» (۲۰۰۱)، «جین کمپیون» (۲۰۱۴)،  «کیت بلانشت» (۲۰۲۸) به عنوان رئیس هسئت داوران جشنواره کن انتخاب شده‌اند و امسال نیز «گرتا گرویگ» کارگردان فیلم موفق «باربی» نهمین سینماگر زنی خواهد بود که برای داوری در یکی از مهم ترین جشنواره‌های سینمایی می‌نشیند.

*در زیر نگاهی خواهیم داشت به تمام چهره‌هایی که در طول بیش از ۷ دهه برگزاری جشنواره کن، ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده داشته‌اند:

۲۰۲۳؛ «روبن اوستلوند» سینماگر سوئیسی پس از کسب دومین نخل طلای جشنواره کن از جشنواره سال گذشته، در راس داوران کن قرار گرفت و با تصمیم دیگر اعضای هیات داوران فیلم «آناتومی یک سقوط» از «ژوستین تریه» از کشور میزبان فرانسه برنده جایزه اول جشنواره نام گرفت.

۲۰۲۲؛ هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با حضور اصغرفرهادی به عنوان یکی از اعضای داوران در کنار «وینسنت لیندون» بازیگر فرانسوی در راس تیم داوری برگزار شد و فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی هم در بخش مسابقه رونمایی شد و سرانجام «رابین اوستلوند» با فیلم «مثلث غم» برای دومین بار فاتح نخل طلا شد.

۲۰۲۰ و ۲۰۲۱؛ جشنواره سال ۲۰۲۰ در نهایت به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد و به جای ان رویدادی محدود در سپتامبر همان سال با نمایش چند فیلم برگزار شد. «اسپایک لی» کارگردانی آمریکایی که برای ریاست هیات داوران کن ۲۰۲۰ انتخاب شده بود در دوره بعدی به جشنواره بازگشت و ریاست داوران هفتاد وچهارمین دوره کن در سال ۲۰۲۱ را بر عهده داشت. در سالی که فیلم «قهرمان» فرهادی جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، فیلم فرانسوی «تیتان» از «جولیا دورکورنو» صاحب نخل طلای بهترین فیلم شد.

۲۰۱۹؛ هفتاد و دومین دوره جشنواره کن با حضور «الخاندرو گونزالز ایناریتو» در مقام ریاست داوران برگزار شد و اعضای هیات داوران که شامل چهره‌هایی چون «کلی رایکارد»، «پاول پالیکوفسکی» و «آلیس رورواشر» بودند به اتفاق آرا فیلم کره‌ای «انگل» را برنده نخل طلا معرفی کردند، فیلمی که در ادامه در جوایز اسکار تاریخ ساز شد و به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی زبان تمام ادوار سینما شناخته می‌شود.

۲۰۱۸؛ «کیت بلانشت» بازیگر تحسین‌شده استرالیایی در راس داوران کن ۲۰۱۸ قرار داشت. او هشتمین زن تاریخ کن به عنوان رئیس هیات داوران نام گرفت و در نهایت به همراه دیگر اعضای داوران فیلم ژاپنی «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کوریدا » را شایسته دریافت نخل طلای کن دانستند.

کیت بلانشت

۲۰۱۷؛ در این دوره از جشنواره که همزمان با هفتادمین سالگرد جشنواره کن بود، «پدرو آلمادوار» کارگردان اسپانیایی ریاست هیات داوران را بر عهده داشت و در نهایت فیلم سوئدی «میدان» به کارگردانی «روبن اوستلوند» برنده نخل طلای بهترین فیلم شد.

۲۰۱۶؛ در جشنواره کن ۲۰۱۶ نوبت به «جورج میلر» سینماگر استرالیایی و خالق سری فیلم‌های «مکس دیوانه» بود که فرصت حضور در جایگاه معتبر ریاست بخش رقابتی کن را تجربه کند.

در این سال که نخل طلای بهترین فیلم به «من، دنیل بلیک» ساخته تحسین شده انگلیسی رسید، کتایون شهابی، تهیه‌کننده ایرانی نیز یکی از داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی بود. فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز در این دوره از جشنواره برنده دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) شد.

۲۰۱۵؛ در شصت‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم کن برای اولین‌بار نام دو سینماگر را در راس هیات داوران این رویداد سینمایی قرار گرفت؛ برادران «کوئن». این دو کارگردان صاحب‌نام تاکنون ۹ اثر را در جشنواره کن شرکت داده‌اند و در سال ۱۹۹۱ یک نخل طلا، سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ دو جایزه بهترین کارگردانی و در سال ۲۰۱۳ جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ در نهایت جایزه نخل طلا به «دیپان» ساخته «ژام اودیار» فرانسوی رسید.

۲۰۱۴؛ «جین کمپیون» کارگردان صاحب‌نام که در تمام ادوار برگزاری جشنواره کن، تنها کارگردان زن برنده نخل طلا محسوب می‌شود، سال گذشته و در دوره شصت‌وهفتم بر مسند هیات داوران بخش رقابتی کن نشست. وی در سال ۱۹۹۲ با فیلم تحسین‌شده «پیانو» موفق به دریافت این جایزه شد و در میان چهار کارگردان زنی قرار دارد که تا کنون توانسته‌اند نامزد اسکار کارگردانی شوند.

جین کمپیون

۲۰۱۳؛ مسئولان برگزاری جشنواره کن در حالی «استیون اسپیلبرگ» کارگردان سرشناس هالیوود را به عنوان ریاست هیات داوران شصت و ششمین دوره این رویداد سینمایی انتخاب کردند که وی با وجود کارنامه کاری فوق‌العاده، در جشنواره کن سابقه درخشانی نداشت و تنها حضورش به سال ۱۹۷۴ با فیلم «شوگرلند اکسپرس» بازمی‌گردد که نامزد نخل طلا بود و توانست مشترکا جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

۲۰۱۲؛ در شصت‌وپنجمین دوره جشنواره کن «نانی مورتی»، کارگردان سرشناس ایتالیایی بر منصب ریاست هیات داوران نشست. این کارگردان باسابقه ایتالیایی حضور چشمگیری در کن داشته؛ به گونه‌ای که شش‌بار در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بوده و یک‌بار این جایزه را با فیلم «اتاق پسر» در سال ۲۰۰۱ همراه با جایزه فیپرشی از آن خود کرد. از دیگر افتخارات این کارگردان در کن می‌توان به جایزه بهترین کارگردانی و جایزه کالسکه طلایی سال ۲۰۰۴ اشاره کرد. در این دوره «هانکه» برای فیلم «عشق» نخل طلا را گرفت.

۲۰۱۱؛ «رابرت دنیرو»، بازیگر سرشناس و پرافتخار هالیوودی در این سال رییس هیات داوران کن بود. وی سابقه چندانی در جشنواره کن نداشت و یک‌بار با فیلم «راننده تاکسی» در بخش رقابتی حضور داشت. در سالی که دنیرو به عنوان یک چهره سرشناس و مطرح بر مسند ریاست هیات داوران کن نشست، «درخت زندگی» ساخته «ترنس مالیک» نخل طلا را به دست آورد.

۲۰۱۰؛ این‌بار نوبت «تیم برتون»، دیگر کارگردان سرشناس هالیوود بود تا در شصت‌وسومین دوره کن رییس هیات داوران شود. در کارنامه سینمایی این کارگردان تنها یک حضور در بخش رقابتی با فیلم «ادوود» دیده می‌شود. «عمو بونمی که می‌تونه خاطرات زندگی گذشته‌اش را به یاد بیاره» از تایلند بهترین فیلم بخش رقابتی معرفی شد.

۲۰۰۹؛ «ایزابل هوپر»، بازیگر سرشناس فرانسوی که دوبار در سال‌های ۱۹۷۸ و ۲۰۰۱ برای فیلم‌های «ویولت» و «معلم پیانو» بهترین بازیگر کن شد، رییس هیات داوران جشنواره کن بود که در پایان فیلم «ربان سفید» ساخته میشل هانکه را به عنوان برنده نخل طلا اعلام کرد.

ایزابل هوپر

۲۰۰۸؛ «شون پن»، بازیگر و کارگردان هالیوودی در حالی ریاست هیات داوران را برعهده داشت که در سال ۱۹۹۷ با فیلم «او بسیار دوست داشتنی است» جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و در سال ۲۰۰۱ نیز با فیلم «پیمان» نامزد نخل طلا شد. در این سال فیلم «کلاس» ساخته «لاورنت کانته» نخل طلا را کسب کرد.

۲۰۰۷؛ «استفن فریرز» که سابقه دو نامزدی نخل طلا در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۶ را داشت، رییس هیات داوران کن شد. فیلم «۴ ماه، ۳ هفته و دو روز» ساخته «کریستین مونیگو» نخل طلا را به دست آورد.

۲۰۰۶؛ در پنجاه‌ونهمین دوره جشنواره کن «وونگ کار وای»، کارگردان موج نو سینمای هنگ‌کنگ با چهار نامزدی نخل طلا، رییس هیات داوران معرفی شد. وی یک جایزه بهترین کارگردانی کن را با فیلم «خوشبخت کنار هم» در کارنامه سینمایی دارد. در این سال فیلم تحسین‌شده «بادی که به مرغزار می‌وزد» به کارگردانی «کن لوچ» موفق به کسب نخل طلا شد.

۲۰۰۵؛ «امیر کاستاریکا» به عنوان یکی از برترین و پرافتخارترین چهره‌های تمام ادوار جشنواره کن رییس تیم داوری بخش رقابتی شد. این کارگردان صربستانی در سال ۱۹۸۵ با فیلم «وقتی پدر برای کار و کاسبی رفته بود» و در سال ۱۹۹۵ با فیلم «زیرزمین» دو جایزه نخل طلا را گرفت. وی سه‌بار دیگر نیز نامزد نخل طلا شد و یک جایزه بهترین کارگردانی (عصر کولی‌ها) و یک جایزه فیپرشی را نیز کسب کرده است. در این سال فیلم «بچه» ساخته برادران داردن بهترین فیلم معرفی شد.

۲۰۰۴؛ «کوئنتین تارانتینو»،‌ کارگردان موفق هالیوود در پنجاه‌وهفتمین دوره کن رییس هیات داوران بود. وی در سال ۱۹۹۴ با فیلم «داستان عامه‌پسند» نخل طلا گرفت و به اوج شهرت رسید. وی دوبار پس از آن نیز با فیلم‌های «ضدمرگ» و «حرامزاده‌های عوضی» نامزد نخل طلا بود. در این سال نخل طلا به فیلم «فارنهایت ۹/۱۱» ساخته مایکل مور رسید.

۲۰۰۳؛ «پاتریس شرو»، بازیگر و کارگردان فرانسوی که سه‌بار سابقه حضور در بخش رقابتی را داشت، در سال ۱۹۹۴ با فیلم «ملکه ماروت» جایزه هیات داوران را گرفت. فیلم «فیل» ساخته‌ی معروف «گاس ون سنت» در این سال نخل طلا را گرفت.

۲۰۰۲؛ «دیوید لینچ»، کارگردان سرشناس آمریکایی رییس هیات داوران بود. لینچ که با فیلم «در قلب وحشی» در سال ۱۹۹۰ نخل طلای کن را کسب کرد، سه‌بار دیگر با فیلم‌های «جاده مالهند» (جایزه بهترین کارگردانی) ، «داستان استریت» و «توئین پیکس: با من بر آتش برو» نامزد نخل طلا بوده است. در این سال فیلم «پیانیست» ساخته رومن پولانسکی جایزه بهترین فیلم را گرفت.

۲۰۰۱؛ این‌بار ریاست هیات داوران کن به یک بازیگر و کارگردان زن رسید؛ «لیو اولمان»، سینماگر نروژی و بازیگر مورد علاقه «اینگمار برگمن» در راس تیم داوری کن قرار گرفت. وی با فیلم «بی‌ایمان» در سال ۲۰۰۰ نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «اتاق پسر» ساخته «نانی مورتی» بهترین فیلم جشنواره شد.

لیو اولمان

۲۰۰۰؛ «لوک بسون»، کارگردان سرشناس فرانسوی در حالی در این سال رییس هیات داوران شد که در کارنامه سینمایی‌اش حضور چشمگیری در جشنواره کن دیده نمی‌شود. «لارس فون تریر» با فیلم «رقصنده در تاریکی» نخل طلا را گرفت.

۱۹۹۹؛ در این سال «دیوید کراننبرگ»، کارگردان سرشناس کانادایی در جشنواره کن رییس هیات داوران شد. وی چهار نامزدی نخل طلا، کسب یک کالسکه طلایی و یک جایزه ویژه هیات داوران را در افتخارات خود دارد. «رزتا» ساخته برادران داردن نخل طلای کن را به دست آورد.

۱۹۹۸؛ «مارتین اسکورسیزی»، از سرشناس‌ترین و بزرگترین کارگردانان معاصر سینمای جهان در این سال رییس هیات داوران جشنواره کن بود. وی در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» موفق به کسب نخل طلا شد و سه‌بار دیگر نیز در بخش رقابتی حضور داشت. فیلم «پس از ساعت‌ها» جایزه بهترین کارگردانی کن را برای او به ارمغان آورد. فیلم «ابدیت و یک روز» ساخته «تئو آنجلوپلوس» جایزه نخل طلا را از آن خود کرد.

۱۹۹۷؛ «ایزابل یاسمین آجانی»، بازیگر فرانسوی و برنده چهار جایزه بازیگری سزار، گرچه حضور پررنگی در جشواره کن نداشته، اما به عنوان رییس هیات داوران جشنواره انتخاب شد. در این سال فیلم «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی و «مارماهی» ساخته «شوهی ایمامورا» مشترکا نخل طلا را کسب کردند.

ایزابل آجانی

۱۹۹۶؛ «فرانسیس فورد کاپولا»، کارگردان صاحب‌نام هالیوود و خالق «پدرخوانده» ریاست هیات داوران کن را در این سال عهده‌دار بود. وی دو جایزه نخل طلا با فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴)، یک جایزه فیپرشی و یک جایزه کلیسای معنوی را در کارنامه سینمایی خود دارد. در این سال جایزه نخل طلا به فیلم «رازها و دروغ‌ها» ساخته «مایک لی» رسید.

۱۹۹۵؛ «ژن مورو»، هنرپیشه، خواننده و کارگردان فرانسوی هدایت هیات داوران کن را در این سال در دست داشت. این سینماگر فرانسوی در سال ۱۹۶۰ با فیلم «هفت روز، هفت شب» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. فیلم «زیرزمین» ساخته «امیر کاستاریکا» موفق به دریافت نخل طلای کن شد.

ژن مورو

۱۹۹۴؛ چهل‌وهفتمین دوره جشنواره کن با ریاست «کلینت ایست‌وود»، کارگردان و بازیگر مشهور آمریکایی در هیات داوران همراه بود. وی با یک نخل طلا برای «رودخانه مرموز» (۲۰۰۳) و چهار حضور در بخش رقابتی و یک نخل طلای افتخاری کارنامه درخشانی در جشنواره کن دارد. در این سال فیلم «داستان عامه‌پسند» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.

۱۹۹۳؛ «لوئیس مال»، کارگردان سرشناس سینمای فرانسه که نخل طلای کن را با فیلم «دنیای خاموش» در سال ۱۹۵۶ کسب کرد، رییس هیات داوران معرفی شد. از دیگر افتخارات او در کن می‌توان به سه نامزدی نخل طلا با فیلم‌های «کودک زیبا»(۱۹۷۸)، «زمزمه قلب»(۱۹۷۱) و «کلکته»(۱۹۶۹) اشاره کرد. جایزه نخل طلا مشترکا به «وداع با محبوبم» ساخته «چن کایگه» و «پیانو» ساخته «جین کمپیون» اعطا شد. «عباس کیارستمی»،‌ کارگردان سرشناس ایرانی یکی از اعضای هیات داوران بود.

۱۹۹۲؛ «ژرار دپاردیو»، بازیگر مشهور فرانسوی که اخیرا تابعیت روس گرفته در این سال رییس هیات داوران کن شد؛ در حالی که دو سال پیش از آن برای فیلم «سیرانو دوبرژاک» جایزه بهترین بازیگر مرد را از کن گرفته بود. فیلم «بهترین نیات» ساخته «بیل آگوست» جایزه نخل طلا را دریافت کرد.

۱۹۹۱؛ «رومن پولانسکی»، کارگردان، نویسنده و بازیگر سرشناس هالیوود که امسال با «ونوس در پوست خز» یکی از نامزدهای نخل طلا است، در سال ۱۹۹۱ بر مسند ریاست داوران کن نشست. وی در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب نخل طلا با فیلم «پیانیست» شد، در حالی که پیش از آن نیز با فیلم «مستاجر» در سال ۱۹۷۶ در بخش رقابتی حضور داشت. فیلم «بارتون فینک» ساخته «برادران کوئن» نخل طلای این سال را کسب کرد.

۱۹۹۰؛ در این سال نوبت به چهره سرشناس سینمای ایتالیا «برناردو برتولوچی» رسید تا ریاست هیات داوران کن را به عهده بگیرد. این کارگردان سرشناس دو نامزدی نخل طلا با فیلم‌های «زیبایی ربوده شده» (۱۹۹۶) و «تراژدی یک مرد مضحک» (۱۹۸۱) کسب کرده و یک جایزه نخل طلای افتخاری را نیز دریافت کرد. در این سال فیلم «در قلب وحشی» ساخته «دیوید لینچ» موفق به دریافت نخل طلای کن شد.

۱۹۸۹؛ «ویم وندرس» از چهره‌های مطرح تمام ادوار جشنواره کن است که در سال ۱۹۸۹ رییس هیات داوران بود. وی علاوه‌بر کسب نخل طلا در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس تگزاس»، ۸بار دیگر با فیلم‌های چون «پادشاهان جاده»، «دوست آمریکایی»، «همت»، «بهشت بر فراز برلین»، «بسیار دور، چنین نزدیک»، «پایان خشونت» و «فیلمبرداری در پالرمو» نامزد نخل طلا بود. یک جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین کارگردانی، دو جایزه فیپرشی و کلیسای معنوی از افتخارات وندرس در کن هستند. در این سال فیلم «جنسیت، دروغ‌ها و نوار ویدئو» ساخته «استیون سودربرگ» جایزه نخل طلا را گرفت.

۱۹۸۸؛ ریاست هیات داوران چهل‌ویکمین دوره جشنواره کن به «اتوره اسکولا»، کارگردان و فیلمنامه‌نوس مطرح ایتالیایی رسید که هشت‌بار در جمع نامزدهای نخل طلا حضور داشته است. وی جایزه بهترین کارگردانی با فیلم «زشت، کثیف، بد» (۱۹۷۶) و یک جایزه بهترین فیلمنامه با فیلم «تراس» (۱۹۸۰) را از کن کسب کرد. وی آخرین‌بار با فیلم «شکوه» در سال (۱۹۸۹) نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «پله فاتح» ساخته «بیل آگوست» بهترین فیلم بخش رقابتی را گرفت.

۱۹۸۷؛ «ایو مونتان»، بازیگر فرانسوی در این سال رییس هیات داوران کن شد تا مهمترین دستاورد زندگی هنری‌اش رقم بخورد. فیلم «زیر خورشید شیطان» ساخته «موریس پیاله» بهترین اثر بخش رقابتی انتخاب شد.

۱۹۸۶؛ «سیدنی پولاک»، کارگردان صاحب‌نام آمریکایی چهار سال پس از کسب جایزه اسکار ریاست هیات داوران کن را به عهده گرفت. این کارگردان فقید در سال ۱۹۷۲ با فیلم «جرمی جانسون» نامزد نخل طلا بود. در این سال فیلم «ماموریت مذهبی» ساخته «رولند جافه» موفق به کسب نخل طلا شد.

۱۹۸۵؛ یکی از معروفترین عناصر موج نو سینمای جمهوری چک «میلوش فورمن» بر مسند ریاست هیات داوران کن نشست. این کارگردان برنده دو جایزه اسکار، در سال ۱۹۷۱ با فیلم «جهش» نامزد نخل طلا شد که البته جایزه ویژه هیات‌داوران را گرفت. فیلم «وقتی بابا برای کار و کاسبی رفته بود»‌ به کارگردانی «امیر کاستاریکا» جایزه نخل طلای این دوره را دریافت کرد.

۱۹۸۴؛ «درک بوگارد»، بازیگر انگلیسی در حالی رییس هیات داوران معرفی شد که سابقه چندانی در این جشنواره سینمایی نداشت. در پایان این دوره فیلم «پاریس تگزاس» ساخته «ویم وندرس» نخل طلا گرفت.

۱۹۸۳؛ در این سال «ویلیام استیرن»، رمان‌نویس آمریکایی و برنده جایزه «پولیتزر» به عنوان چهره‌ای نه‌چندان سینمایی و از دنیای ادبیات بر مسند ریاست هیات داوران نشست. فیلم «تصنیف نارایاما» ساخته «شوهی ایمامورا» جایزه نخل طلا را دریافت کرد.

۱۹۸۲؛ «جورجیو استرلر»، کارگردان ایتالیایی نه‌چندان سرشناس تئاتر و اپرا سکان هدایت هیات داوران کن را برعهده داشت. در این سال فیلم «گمشده» ساخته «کاستا گاوراس» و «راه» ساخته «ییلماز گونی» نخل طلا را مشترکا دریافت کردند.

۱۹۸۱؛ «ژاک دری»، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی که بیشتر برای ساخت فیلم‌های جنایی شهرت دارد به عنوان رییس هیات داوران برگزیده شد. مهمترین دستاورد سینمایی وی حضور در جشنواره کن بود. «آندری وایدا» با فیلم «مرد آهنین» نخل طلا را دریافت کرد.

۱۹۸۰؛ در سی‌وسومین دوره جشنواره کن «کرک داگلاس»، بازیگر و تهیه‌کننده سرشناس آمریکایی بر مسند ریاست هیات داوران نشست. وی موفقیت قابل ملاحظه‌ای در کن به دست نیاورده بود. فیلم‌های «All That Jazz» ساخته «باب فاسی» و «کاگه‌موشه» به کارگردانی «آکی‌را کوروساوا» نخل طلا را تصاحب کردند.

۱۹۷۹؛ «فرانسوا ساگان»، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی رییس  هیات داوران معتبرترین رویداد سینمایی دنیای شد تا برخلاف سایر جشنواره‌های سینمایی، یک نویسنده این مسئولیت را برعهده بگیرد. فیلم «اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کوپولا» و «طبل حلبی» ساخته «فولکر شلوندورف» در پایان این دوره نخل طلا را دریافت کردند.

۱۹۷۸؛ «الن پاکولا»، سینماگر آمریکایی بر صندلی ریاست هیات داوران کن نشست. فیلم «درخت چوب صندل» به کارگردانی «ارمانو اولمی» نخل طلا را دریافت کرد.

۱۹۷۷؛ «روبرتو روسلینی»، کارگردان صاحب‌نام ایتالیایی که از او به‌عنوان "پدرخوانده موج نوی سینمای فرانسه" یاد می‌شود، در این سال ریاست هیات داوران کن را عهده‌دار بود. وی پیش از این و در سال ۱۹۴۶ با فیلم «رم شهر بی‌دفاع» موفق شده بود جایزه بزرگ هیات داوران کن را بگیرد.

۱۹۷۶؛ «تنسی ویلیامز»، نویسنده شهیر آمریکایی در این دوره رئیس هیات داوران کن بود که در پایان فیلم «راننده تاکسی» ساخته «مارتین اسکورسیزی» نخل طلا را دریافت کرد.

۱۹۷۵؛ «ژان مورو»، کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس فرانسوی درحالی رئیس هیات داوران شد که در کارنامه سینمایی‌اش یک نخل طلای افتخاری و یک جایزه بهترین بازیگری زن دیده می‌شود. در این سال فیلم «گزارش سال‌های آتش زیر خاکستر» ساخته «محمد لخدر حمینه» بهترین اثر بخش رقابتی شد.

اولیویا دو هالیواند

۱۹۷۴؛ «رنه کلر»، فیلمساز برجسته فرانسوی از سوی مسئولان جشنواره کن به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شد. «مکالمه» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» بهترین فیلم معرفی شد.

۱۹۷۳؛ «اینگرید برگمن»، ستاره درخشان دهه ۴۰ هالیوود و برنده سه جایزه اسکار بازیگری رییس هیات داوران کن بود. جایزه نخل طلا مشترکا به «مترسک» ساخته جری شاتزبرگ و «مزدور» ساخته آلن بریجز رسید.

۱۹۷۲؛ «جوزف لوزی»، کارگردان آمریکایی که دو نخل طلا با فیلم‌های «تصادف» و «واسطه» داشت و همچنین دو بار نیز در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بود، رییس هیات داوران کن شد. «طبقه کارگر به بهشت می‌رود» ساخته الیو پتری بهترین فیلم بخش رقابتی شد.

۱۹۷۱؛ «میشله مورگان»، بازیگر فرانسوی به عنوان رییس هیات داوران انتخاب شد. فیلم «واسطه»‌ساخته جوزف لوزی نخل طلا را کسب کرد.

۱۹۷۰؛ «میگل آنخل آستوریاس»، شاعر و نویسنده اهل گواتمالا به عنوان یکی دیگر از چهره‌های ادبی رییس جشنواره کن شد. فیلم معروف «MASH» ساخته رابرت آلتمن نخل طلا را گرفت.

۱۹۶۹؛ «لوچیانو ویسکونتی»، کارگردان بنام ایتالیایی در این سال رییس هیات‌ داوران شد. وی دوبار با فیلم‌های «مرگ در ونیز» (۱۹۷۱) و «یوزپلنگ» (۱۹۶۳) نامزد نخل طلا شد و توانست با فیلم «یوزپلنگ» نخل طلا را از آن خود کند. همچنین وی برای این فیلم جایزه بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس جشنواره کن را گرفت. جایزه نخل طلا به «اگر ...» ساخته لیندسی اندرسون رسید.

از سال ۱۹۶۸ تا اولین سال برگزاری جشنواره کن در سال ۱۹۴۶ نیز به ترتیب چهره‌های هنری چون «آندره چاسمن» (۱۹۶۶۸)، «الساندرو بلاستی» (۱۹۶۷)، «سوفیا لورن» (۱۹۶۶)، «اولیویا دو هاویلاند» (۱۹۶۵)، «فریتز لانگ» (۱۹۶۴)، «آرماند سالاکرو» (۱۹۶۳)، «تتسورو فروکاکی» (۱۹۶۲)، «ژان جیونو» (۱۹۶۱)، «جورج سیمنون» (۱۹۶۰)، «مارسل آکارد» (۱۹۵۸/۱۹۵۹)، «آندره مائوریس» (۱۹۵۷)، «موریس لمن» (۱۹۵۶)، «مارسل پانول» (۱۹۵۵)، «ژان کوکتو» (۱۹۵۴/۱۹۵۳)، «موریس جنوا» (۱۹۵۲)، «آندره موریس» (۱۹۵۱) و «جورج هویسمن» برای سال‌های (۱۹۴۹/۱۹۴۷/۱۹۴۶) ریاست هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کن را برعهده داشتند.

لیلا حاتمی

*عباس کیارستمی کارگردان سرشناس ایرانی در عرصه بین‌المللی در سال ۱۹۹۳، لیلا حاتمی در سال ۲۰۱۴، کتایون شهابی در سال ۲۰۱۶ و اصغر فرهادی در سال ۲۰۲۲ سینماگران ایرانی هستند که تاکنون در میان اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشته‌اند.

* «ژن مورو» بازیگر فرانسوی تنها چهره‌ای است که دو بار افتخار ریاست داوران کن را داشته است: نخستین بار در سال ۱۹۷۵ و بیست سال پس از آن در سال ۱۹۹۵.

* «ویلیام استرین» رمان‌نویس آمریکایی برنده جایزه پولیتزر، تنها چهره‌ غیرحرفه‌ای در امر سینماست که تاکنون رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بوده است. این نویسنده در سال ۱۹۸۳ به کن دعوت شد و هیات داوران تحت ریاست او ، جایزه نخلا طلای بهترین فیلم جشنواره را به «تصنیف نارایاما» ساخته «شوهی ایمامورا» از ژاپن اعطا کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • فنونی زاده: بازی پرسپولیس و سپاهان تحت الشعاع قضاوت داور بود
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • ترکیب منتخب دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ جیدون سانچو بهترین بازیکن
  • استقلال و پرسپولیس تفاوتی ندارند؛ جام گرفتن دیگر لیاقت نمی‌خواهد!