Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@02:48:51 GMT

فرخوانِ جشنواره «فیلم فجر» ۱۴۰۰، منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۹۶۲۷

فرخوانِ جشنواره «فیلم فجر» ۱۴۰۰، منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده منتشر شد.

این فراخوان به شرح زیر است:

«با استعانت از خداوند متعال، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد. به دلیل ضرورت مراقبت‌های عمومی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر پایه دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهداف

سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش‌های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان‌ارزش‌ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق‌مدار، امیدآفرین و آگاهی‌بخش، به منظور معرفی آثار برگزیده یک سالِ سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق، و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه‌ هویت ملی و دینی، به شرح زیر برگزار می‌شود.

برنامه‌های جشنواره

جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌­های رقابتی» است و هر یک از این دو شامل بخش‌هایی است که در ادامه تشریح خواهد شد.

بخش‌های فرهنگی جشنواره

برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر، شامل بخش‌های زیر است:

۱. گنجینه‌های سینمای ایران

بخش گنجینه‌های سینمای ایران، شامل نمایش منتخبی از بهترین فیلم‌های دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر با عنایت به اهداف جشنواره و وجود شرایط فنی روزآمد برای نمایش است.

۲. همایش‌های علمی سینمای ایران

هدف از برپایی همایش‌های علمی سینمای ایران، ایجاد مفاهمه و هم­‌افزایی در افق‌ اندیشه‌های سینمایی و  اندیشه‌های فرهنگی، با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای و با حضور بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و سینماست.

۳. نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران

هدف از برپایی نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران، فراهم آوردن زمینه گفت‌وگو و تبادل آرای فیلمسازان، مخاطبان و منتقدان، به منظور رشد و اعتلای گفتمان حرفه‌ای در سینمای ایران است.

۴. بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران

هدف از برگزاری بزرگداشت و نکوداشت سینماگران ایران، قدرشناسی از دستاوردهای فرهنگی، هنری و حرفه‌ای نام‌آوران سینمای ایران، به منظور شناخت تجارب و اعتلای گفتمان حرفه‌ای‌گری در سینمای ایران است.

بخش‌های رقابتی جشنواره

برنامه‌های رقابتی جشنواره فیلم فجر شامل بخش‌های زیر است:

۱. چشم‌انداز سینمای ایران

۲. تبلیغات سینمای ایران

بخش چشم‌انداز سینمای ایران

در این بخشِ رقابتی، با هدف شناسایی، معرفی و تحسین برترین و ارزشمندترین آثار و دستاوردهای فرهنگی، هنری، فنی و حرفه‌ای در سینمای ایران، مسابقه‌های زیر برگزار می‌شود:

۱. مسابقه فیلم‌های سینمای ایران (سودای سیمرغ)

۲. مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی

۳. مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی  

مقرّرات عمومی بخش چشم‌انداز سینمای ایران

به عنوان قاعده کلّی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده، می‌پذیرد. بنابراین، کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۳۹۹ به بعد تولید شده و در دوره‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند. علاوه بر این:

۱) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های سینمای ایران» (سودای سیمرغ)، باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

در هیچ یک از رویدادها، جشنواره‌ها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.

تا پیش از بیست و دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در هیچ یک از سامانه‌های نمایش عمومی (اعم از سالن‌های سینما، شبکه‌های تلویزیونی، تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه نمایش خانگی، سامانه‌های نمایش درخواستی، یا سایر پلتفرم‌های نمایش اینترنتی)، هیچ‌گونه نمایشی نداشته باشند.

تبصره : فیلم‌های به نمایش‌درآمده در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از این قاعده مستثنی خواهند بود.

۲) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی» باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت باشند.

دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

۳) فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» باید واجد شرایط زیر باشند:

دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند.

دارای مدت زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه باشند.

مقررات اجرایی بخش چشم‌انداز سینمای ایران

کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.

مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان لغایت ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ آبان خواهد بود.

فقط تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، مراحل ثبت نام فیلم خود را تکمیل و اطلاعات و مستندات فیلم (تصویر پروانه ساخت سینمایی، عکس صحنه، و عکس کارگردان) را در سامانه ثبت و بارگذاری کنند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات مندرج در سامانه جشنواره و تبعات آن، تماماً به عهده تهیه‌کننده فیلم خواهد بود.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، تهیه‌کننده‌ فیلم بایستی نسخه کامل فیلم (بدون در نظر گرفتن تکمیل فرآیندهای فنی پس‌تولید، از قبیل موسیقی، صداگذاری، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، رنگ‌پردازی و ...) را در اسرع وقت برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره را از تاریخ ۱۴۰۰/۹/۱۰ شروع خواهند کرد.

هیأت انتخاب مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۵ از میان تمامی فیلم‌های سینمایی واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، اسامی حداکثر ۲۲ عنوان فیلم منتخب برای بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) را اعلام خواهند کرد.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های منتخب، بایستی حداکثر تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP)، عکس‌های‌ صحنه و کارگردان، تیزر و یا حداقل سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانه‌ها، به دبیرخانه تحویل دهند. ثبت‌نام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت کامل آیین‌نامه و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم در ‌ایران، از سوی صاحبان قانونی فیلم‌هاست.

در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (۱۴۰۰/۱۰/۲۵) به دبیرخانه جشنواره، نام فیلم از فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره خارج و فیلم یا فیلم‌های رزرو هیأت انتخاب، با نظر دبیر جایگزین خواهد شد.

جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ اعلام خواهد شد و بر اساس این جدول، سامانه فروش بلیط فیلم راه‌اندازی خواهد شد.

پس از اعلام جدول نمایش، به هیچ‌وجه امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.

هیأت داوران جشنواره، حداکثر ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهد کرد.

هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.

نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره، در قالب آئین‌نامه‌ جداگانه‌ای از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

درآمد حاصل از نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره پس از کسر هزینه‌ها در وجه مالک/ یا مالکان فیلم پرداخت خواهد شد.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی‌نشده به عهده دبیر جشنواره است.

انتخاب و داوری در بخش چشم‌انداز سینمای ایران

هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره، گروهی از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی و هنری کشور هستند.

در بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، هیأت انتخاب از میان کلیه فیلم‌های متقاضی و واجد شرایط حضور در جشنواره (اعم از فیلم‌های اول و پویانمایی)، حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی را برای داوری در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برمی‌گزینند.

هیأت داوران بخش مسابقه فیلم‌های سینمای ایران، کلیه آثار منتخب هیأت انتخاب جشنواره در بخش سینمای داستانی (اعم از فیلم­‌های اول و پویانمایی) را برای کلیه رشته‌ها مورد داوری قرار می‌دهد.

اهدای جایزه بهترین فیلم اول سینمایی* و بهترین فیلم سینمایی پویانمایی، منوط به حضور حداقل سه عنوان فیلم برای رقابت در هر یک از این موارد خواهد بود.

هیأت انتخاب و داوری در بخش‌ مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی، یک هیأت واحد خواهد بود.  

هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند سینمایی، از میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.

هیأت انتخاب و داوری در بخش‌ مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی، یک هیأت واحد خواهد بود.  

هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های فیلم‌های کوتاه داستانی، از میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به یک فیلم سیمرغ بلورین اهدا می‌کند.

دست‌اندرکاران اصلی تولید فیلم‌های بخش‌های رقابتی، نمی‌توانند در هیات‌های داوری و انتخاب فیلم‌های بخش مرتبط حضور داشته باشند.

* فیلم اول فیلمی است که توسط کارگردانی ساخته شده که برای اولین بار یک فیلم سینمایی داستانی را با اخذ پروانه ساخت سینمایی و مجوزهای قانونی از سازمان سینمایی، کارگردانی کرده و پیش از آن هیچ فیلم سینمایی از وی به نمایش عمومی درنیامده باشد.

جوایز بخش چشم‌انداز سینمای ایران

هیأت داوران جشنواره از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهدا خواهد کرد:

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه‌ هیأت داوران

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن

سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری، صداگذاری)

سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ هنری (صحنه و لباس)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری‌

سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی

تبصره ۱: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیأت داوران و با تصمیم نهایی دبیر، اهدا خواهد شد.

تبصره ۲: در صورت اکران آثار بخش مسابقه سینمای ایران در سینماهای مردمی، سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران با مراجعه به آرای تماشاگران، به تهیه‌کننده فیلم منتخب اهدا خواهد شد.

تبصره ۳: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۵: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۶: سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبلیغات سینمای ایران

این بخش با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی، و به منظور ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزرِ فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.

مقرّرات بخش تبلیغات سینمای ایران

کلیه آثار متقاضی شرکت در این بخش، بایستی در سامانه جشنواره ثبت‌نام کنند.

متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به عضویت، ثبت ‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه‌های آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام کنند.

مهلت ثبت نام در سامانه جشنواره، از چهارشنبه ۱۵ دی ماه تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۰ دی ماه خواهد بود.

تمام مواد تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ تا ۱۵ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی درآمده باشند، می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

آثار ارزیابی‌شده در دوره‌های گذشته، پذیرفته نمی‌شوند.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی‌نشده به عهده دبیر جشنواره است.

شرایط اختصاصی بخش عکس:

فایل عکس‌ها باید با فرمت JPG و کیفیت حداقل ۶ مگاپیکسل در سایت جشنواره بارگذاری شود.

در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در سامانه جشنواره بارگذاری شود.

تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، ۵ عکس صحنه و ۳ عکس پشت صحنه است.

هرگونه دخل و تصرف در عکس‌ به گونه‌ای که اصالت آن را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه‌ی داوری خواهد شد.

شرایط اختصاصی بخش پوستر:

فایل پوستر باید با فرمت JPG و کیفیت DPI۱۵۰ و در قطع ۷۰x  ۱۰۰ در سایت جشنواره بارگذاری شود.

پوسترهای ارائه‌شده باید از میان آثار استفاده‌شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشند.

در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم ها مورد داوری قرار می‌گیرند.

شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر:

فایل هریک از موارد باید به‌صورت مجزا و با فرمت ۴MP و حجم حداکثر ۵ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.

ارائه نامه رسمی تهیه‌کننده و یا موسسه پخش، مبنی بر تأیید استفاده از نسخه ارائه‌شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.

جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران

۱. سیمرغ بلورین بهترین عکس

۲. سیمرغ بلورین بهترین پوستر

۳. سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر

گاه‌شمار جشنواره

۱) گاه‌شمار مسابقه سینمای ایران

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۲۰)

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره  (۱۴۰۰/۸/۳۰)

شروع بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره (۱۴۰۰/۹/۱۰)

اعلام اسامی حداکثر ۲۲ فیلم راه­یافته به بخش مسابقه سینمای ایران (۱۴۰۰/۱۰/۵)

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی نمایش (DCP) (۱۴۰۰/۱۰/۲۵)

اعلام جدول نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (۱۴۰۰/۱۰/۲۶)

بارگذاری جدول نمایش در سامانه‌های فروش و اختصاص بلیط (۱۴۰۰/۱۰/۲۸)

آزمایش و آماده سازی سامانه های فروش بلیت (۱۴۰۰/۱۰/۳۰)

آغاز اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی (۱۴۰۰/۱۱/۱)

پایان اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی (۱۴۰۰/۱۱/۴)

آغاز فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران (۱۴۰۰/۱۱/۵)

پایان فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران* (۱۴۰۰/۱۱/۸)

آغاز نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر  (۱۴۰۰/۱۱/۱۲)

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر  (۱۴۰۰/۱۱/۲۲)

* چنان‌چه پس از پایان زمان فروش بلیت، برخی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره، همچنان ظرفیت داشته باشند، سامانه فروش بلیت تا ۲۱ بهمن‌ماه، خدمات فروش بلیت به تماشاگران را ارائه خواهد کرد.

۲) گاه‌شمار مسابقه سینمای مستند

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۲۰)

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۳۰)

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره (۱۴۰۰/۹/۲۵)

شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره (۱۴۰۰/۹/۳۰)

پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره (۱۴۰۰/۱۰/۵)

اعلام اسامی ۱۰ فیلم منتخب مسابقه سینمای مستند ایران (۱۴۰۰/۱۰/۲۵)

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر  (۱۴۰۰/۱۱/۲۲)

۳) گاه‌شمار مسابقه سینمای کوتاه

آغاز ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۲۰)

پایان ثبت نام فیلم‌های متقاضی حضور در سامانه جشنواره  (۱۴۰۰/۸/۳۰)

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره (۱۴۰۰/۹/۵)

شروع بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره (۱۴۰۰/۹/۱۰)

پایان بازبینی و داوری فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره (۱۴۰۰/۹/۱۵)

اعلام اسامی ۱۰ فیلم منتخب مسابقه فیلم‌های کوتاه ایران (۱۴۰۰/۱۰/۲۵)

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر  (۱۴۰۰/۱۱/۲۲)

۴) گاه‌شمار مسابقه تبلیغات سینمای ایران

آغاز ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۲۰)

پایان ثبت نام آثار متقاضی حضور در سامانه جشنواره (۱۴۰۰/۸/۳۰)

داوری آثار تبلیغات سینمای ایران (۱۴۰۰/۱۱/۱۵)

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر (۱۴۰۰/۱۱/۲۲)

شرایط برگزاری

از آن‌جا که شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در زمان برگزاری جشنواره قابل پیش‌بینی نیست، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بر اساس مجوز صادره و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، به یکی ازشیوه‌های زیر برگزار خواهد شد:

الف) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران، اصحاب رسانه و تماشاگران علاقه‌مند

ب) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران، سینماگران و اصحاب رسانه

ج) برگزاری جشنواره و نمایش فیلم‌های برگزیده برای داوران»

۵۷۵۷

کد خبر 512166

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر مسابقه فیلم های سینمای ایران سیمرغ بلورین بهترین بازیگر سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران راه یافته به بخش مسابقه فیلم های متقاضی شرکت فیلم های کوتاه داستانی مسابقه فیلم های مستند مسابقه فیلم های کوتاه جشنواره بارگذاری شود تبلیغات سینمای ایران دبیرخانه جشنواره هیأت انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم برگزاری جشنواره نسخه نهایی فیلم نمایش فیلم مستند سینمایی شرایط اختصاصی پایان ثبت نام نمایش فیلم ها فیلم سینمایی دوره جشنواره سایت جشنواره آغاز ثبت نام فیلم های بخش نمایش فیلم داوری در بخش سودای سیمرغ هیأت داوران شرکت در بخش تهیه کننده جدول نمایش واجد شرایط فیلم منتخب شرایط حضور ۱۴۰۰ ۱۱ ۲۲ ۱۴۰۰ ۱۰ ۲۵ فروش بلیت ۱۴۰۰ ۸ ۲۰ ۱۴۰۰ ۸ ۳۰ رسانه ها فیلم اول حرفه ای ۱۴۰۰ ۹ دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۹۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟

این اهمیت از آن‌روست که با توجه به آمارهای منتشر شده از‌سوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت می‌دهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی برنامه‌های مذهبی هستند. اما این‌که چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریال‌سازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.   سینما و فیلمسازی مذهبی  سینما ذاتا هنری قصه‌گو و در عین‌حال وابسته به تکنولوژی محسوب می‌شود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستان‌های برآمده از باورها و عقاید انسان‌ها در طول تاریخ است. همچنین به‌دلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که می‌تواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکل‌گیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغه‌های اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. به‌طورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و می‌توانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.   چرا سینمای دینی در ایران شکل نمی‌گیرد سینمای ایران اسلامی که به‌عنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سال‌هاست در تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر اسلام به‌گونه‌ای که مطلوب خودشان است، به میدان آورده‌اند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجه‌ریزی و سریال‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام‌(ص) آن هم بدون رعایت ابتدایی‌ترین ملاحظاتی که می‌توان داشت.   تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را می‌توان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه هم‌راستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخر‌ترین آنها می‌تواند مجموعه‌هایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبان‌ها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه از‌سوی برخی با سهل‌انگاری دنبال می‌شود اما ماجرای آنها عمیق‌تر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش می‌شود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعه‌های تلویزیونی نه فقط به‌دور از اهداف سیاسی و ضد‌شیعی ساخته نشده‌اند بلکه دقیقا می‌دانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل می‌گیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانه‌ها‌ و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود می‌دانند.   تصویری تحریف شده از امام صادق‌(ع)  به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق‌(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، از‌جمله پوشاندن چهره مبارک بنیان‌گذار مذهب شیعه‌(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌گذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمی‌گوید.همین امر سبب شد برخی‌ مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) در مسجد النبی‌(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعه‌ای که مدعی روایت زندگی امام صادق‌(ع) است، نمی‌تواند بی‌هدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیان‌گذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟    حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریال‌سازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق‌(ع) گرفته‌اند. آنها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که امام موسی کاظم‌(ع) برادر کوچک‌تر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق‌(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریان‌های صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی هم‌راستا با تفکر شیعی است‌ و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.   سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنش‌هایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری می‌شود، می‌توان به‌خوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دو‌قطبی‌سازی و پاک‌کردن تاریخ بهره می‌برند. به‌طور مثال شاید فیلمنامه‌ای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به‌خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب به‌تازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامه‌ها را از بین رویدادهایی برمی‌گزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیان‌شان را ستایش می‌کند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیت‌های ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا می‌کند.حتی برخی منتقدان شبکه‌های عربی نیز در مورد این سریال گفته‌اند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.    وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست به‌کار می‌شود ساخت سریال‌هایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد راهبری می‌شود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوان‌المسلمین در مصر و حماس‌ در فلسطین که بزرگ‌ترین دشمن آنها محسوب می‌شود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آورده‌اند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلام‌هراسی را در دنیا تقویت کند.    در جنگ روایت‌ها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایت‌ها، سینمای ایران شیعی برای روایت صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و می‌توان به مجموعه‌هایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هر‌کدام دوره‌ای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده‌اند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیان‌گذار مذهب شیعه، به‌شدت احساس می‌شود.همان‌طور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آورده‌های علمی مسلمانان قطعا به جایی نمی‌رسید یا دست‌کم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانه‌های غرب را تا دوره‌ای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدن‌ها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغه‌مند و شیعه مواجه هستیم؟   دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبان‌های اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکل‌گیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و نه‌فقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواسته‌ای دارد و فیلم‌های دفاع‌مقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بوده‌اند.   جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما می‌توانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما به‌عنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطه‌ای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصه‌ها و پیروزی‌های علمی و فرهنگی است که موجب شکل‌گیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشی‌شدن دارد؛ ضمن این‌که امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیده‌شدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دست‌به‌کار شود تا در این جنگ رسانه‌ای از موثرترین و فراگیرترین رسانه‌ها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهم‌تر و ضروری‌تر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه می‌خواهد،  حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژی‌ها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتح‌شده با دنیای خارج است. در آخر این‌که به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلام‌شناسی می‌خواهد تا فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران دست‌به‌کار شوند و مدیران سینمایی و صدا‌وسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهره‌مندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.

دیگر خبرها

  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • حضور فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • فنونی زاده: بازی پرسپولیس و سپاهان تحت الشعاع قضاوت داور بود
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • ترکیب منتخب دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ جیدون سانچو بهترین بازیکن
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • استقلال و پرسپولیس تفاوتی ندارند؛ جام گرفتن دیگر لیاقت نمی‌خواهد!